Taalproblemen
De spraak- en taalontwikkeling begint bij de geboorte en ontwikkelt zich tot circa het achtste levensjaar. In deze periode wordt de basis voor de verdere spraak en taal stevig verankerd, waarna de woordenschat en de schriftelijke taal zich verder kunnen ontwikkelen. De gevoelige periode voor het leren van taal ligt tussen de 0 en 6 jaar. Tijdens dit proces kunnen kinderen problemen krijgen. De Logopediepraktijk voor Kinderen biedt hulp bij deze problemen.
Vertraagde taalontwikkeling
Een kind heeft een vertraagde taalontwikkeling wanneer hij op taalgebied beduidend achterblijft in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Bij een vertraagde taalontwikkeling kunnen zich problemen voordoen op één of op verschillende taalaspecten: het taalbegrip, de taalproductie of het taalgebruik.
Vanwege de gevoelige periode voor het leren van taal tussen 0 en 6 jaar, is het van groot belang om een vertraagde taalontwikkeling zo vroeg mogelijk te onderkennen. Taal is onmisbaar om informatie uit te wisselen. Als het kind de taal niet of onvoldoende beheerst of moeite heeft met afstemmen op de luisteraar, is hij beperkt in zijn mogelijkheid om met anderen te communiceren. Daarnaast is de manier waarop een kind taal leert van grote invloed op de verdere taal-denkontwikkeling. Door een vertraagde taalontwikkeling kunnen leerproblemen en sociaal-emotionele problemen ontstaan. Wanneer een kind moeite heeft met begrijpen of zichzelf niet duidelijk kan maken, kan hij bijvoorbeeld angstig, boos of agressief worden. Ook kan een vertraagde taalontwikkeling negatieve gevolgen hebben voor het leren lezen en het begrijpend lezen.
Als kinderen problemen hebben bij hun taalontwikkeling kan een arts ze verwijzen naar logopedie. De logopedist zal dan onderzoek doen naar de taalontwikkeling van een kind om te kijken op welk vlak de problemen liggen.
Meer informatie over (vertraagde) taalontwikkeling vindt u op www.kindentaal.nl en www.logopedie.nl.
Begrijpen en spreken van taal
Taal bestaat uit een aantal aspecten: het begrijpen van taal (taalbegrip) en het spreken van taal (taalproductie). Zowel op het gebied van het taalbegrip als de taalproductie maken we vervolgens onderscheid in de woordenschat en de zinsbouw. En ten slotte kijken we ook hoe een kind de taal die het tot zijn beschikking heeft, kan gebruiken in het contact met anderen.
Behandeling van spraakproblemen
De Logopediepraktijk voor Kinderen helpt kinderen met spraakproblemen.
Via een articulatieonderzoek en het beluisteren van de spontane spraak worden de ernst en de aard van de spraakproblematiek vastgesteld.
De behandeling is afhankelijk van de soort stoornis, de leeftijd van het kind en wat aansluit bij de mogelijkheden van het kind. Bij bepaalde spraakproblemen werken we vooral spraak-motorisch.
Zo kan een kind dat slist bijvoorbeeld leren hoe hij zijn tong moet plaatsen om een goede s-klank te maken.
Daarnaast werken we in onze praktijk volgens methodes zoals Hodson&Paden, Metaphon, PROMPT of een combinatie hiervan.
Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan gerust contact met ons op.